Nederland kent een rijke geschiedenis van schooltuinen, sommigen gaan wel 100 jaar terug. De schoolmoestuin of schooltuin is een plek waar kinderen onder begeleiding ervaring opdoen met het werken in een moestuin. Het schooltuinieren is door de jaren heen sterk veranderd, al naar gelang de tijdsgeest en het maatschappelijk belang. Door onderwijsbezuinigingen en andere prioriteiten van zowel overheden als scholen zelf, is er een periode minder aandacht voor geweest.
Momenteel is er een hernieuwde interesse voor schooltuinen. Mede vanuit nieuwe inzichten, zoals vergroening van de schoolomgeving, ervaringsgericht leren en de Duurzame Ontwikkelingsdoelen (SDG’s). Wetenschappelijke studies tonen daarnaast aan dat kinderen die moestuinieren meer kennis ontwikkelen over groenten. Ook eten zij eerder en meer groenten dan kinderen die niet moestuinieren 1, 2, 3. Schooltuinen kunnen dus een bijdrage leveren aan een gezondere Nederlandse bevolking.
De vraag naar schooltuinen en de bijbehorende educatie stijgt, maar het aanbod is erg versnipperd. Vanuit een groeiende behoefte aan één overkoepelende organisatie is eind 2020 Fonds Schooltuinen opgericht. Mogelijk gemaakt door een financiële bijdrage vanuit het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV). Fonds Schooltuinen heeft als doel het versterken, stimuleren en verbinden van schooltuinen en schooltuinieren in Nederland.